Od 1 sierpnia 2024 r. do 30 września 2024 r. można składać wnioski o jednorazową wypłatę bonu energetycznego.
Od 1 sierpnia 2024 r. do 30 września 2024 r. można składać wnioski o jednorazową wypłatę bonu energetycznego.
Aby otrzymać wsparcie finansowe, konieczne jest spełnienie wymagań określonych w ustawie z 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz. U. z dnia 12 czerwca 2024r. poz. 859) – w tym przede wszystkim złożenie wniosku o wypłatę bonu energetycznego oraz spełnianie kryterium dochodowego.
Bon energetyczny przysługuje:
- osobie w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę nie przekracza kwoty 2 500 zł,
- osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę nie przekracza kwoty 1 700 zł na osobę.
Ważne !
Liczba osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego jest ustalana na dzień złożenia wniosku o wypłatę bonu energetycznego.
Jednocześnie obowiązywać będzie tzw. zasada złotówka za złotówkę, co oznacza, iż bon energetyczny będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów energetycznych będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie będzie wypłacana.
Bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
- 300 zł – gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
- 400 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
- 500 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
- 600 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
W przypadku gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, do dnia 1 kwietnia 2024 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
- 600 zł – gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
- 800 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
- 1000 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
- 1200 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się w terminie od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 30 września 2024 r. Wniosek o wypłatę bonu energetycznego złożony po terminie określonym w zdaniu pierwszym pozostawia się bez rozpoznania.
Wnioski można składać:
- Osobiście w wersji papierowej w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Marcinowicach przy ul. Tuwima 22/1;
- za pośrednictwem Poczty Polskiej;
- za pośrednictwem platformy ePUAP.
Jak złożyć wniosek o bon energetyczny przez Internet?
- Pierwszym krokiem jest wydrukowanie, wypisanie i podpisanie wniosku.
- Następnie wypisany wniosek należy zeskanować.
- Kolejnym krokiem jest zalogowanie się do profilu ePuap i wybranie z katalogu spraw „Pismo ogólne do podmiotu publicznego”.
- Należy podpisać wniosek Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
- Odpowiedź w sprawie przyznania dodatku wnioskujący otrzyma na adres mailowy podany we wniosku.
Bon energetyczny przysługuje za okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. i jest wypłacany jednorazowo.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia.
Wypłata nastąpi niezwłocznie po otrzymaniu środków finansowych od wojewody, na rachunek bankowy wskazany przez wnioskodawcę, bądź w przypadku braku wskazania nr rachunku – w kasie Banku Spółdzielczego w Marcinowicach.
Załączniki do pobrania: