GminaMarcinowice

Home / Aktualności / Ogłoszenia i komunikaty
Autor:Publikacja: Administrator 2

Wysyłaj i odbieraj korespondencję od urzędów przez e-Doręczenia

 

Czy wiesz, że już od 1 stycznia 2025 roku list polecony z urzędu  można odebrać przez internet? Bez awizo i kolejek na poczcie. Wyślesz też tak list do urzędu. Wystarczy, że założysz adres i skrzynkę na edoreczenia.gov.pl lub na mObywatel.gov.pl w zakładce Twoje skrzynki.

Co to są e-Doręczenia?

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. Dzięki nim możesz wysyłać i odbierać korespondencję od urzędów w Polsce – gdzie chcesz i kiedy chcesz. Oszczędzisz czas i koszty przesyłania dokumentów, ponieważ jest to bezpłatne.

Co dają e-Doręczenia?

  • Dzięki nim możesz wysyłać pisma urzędowe online. Wystarczy, że masz internet. Nie musisz czekać na listonosza czy iść na pocztę.
  • O tym, że przyszła przesyłka, wiesz od razu i od razu możesz sprawdzić, kto jest jej nadawcą.
  • Korespondencja będzie trafiać do Ciebie, nawet gdy zmienisz adres zamieszkania lub wyjedziesz.
  • Dzięki szybszej wymianie informacji, skraca się czas załatwiania Twoich spraw urzędowych.
  • e-Doręczenia są całkowicie bezpieczne, bo chronione zaawansowanymi metodami szyfrowania i sprawdzania tożsamości.

System e-Doręczeń zastąpi korespondencję przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Obowiązek wysyłania i odbierania pism przez e-Doręczenia będzie dotyczył większości urzędów i innych instytucji publicznych od 1 stycznia 2025 roku.

Ważność osobistej skrzynki do e-Doręczeń

Skrzynki do doręczeń elektronicznych dla obywateli założone:

  • od 1 marca 2025 roku nie mają okresu ważności,
  • po 1 marca 2022 roku staną się automatycznie bezterminowe,
  • przed 1 marca 2022 roku wymagają przedłużenia:
    • 30 dni przed terminem pojawi się komunikat w panelu osobistej skrzynki do e-Doręczeń na edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl w zakładce Twoje skrzynki,
    • 14, 7 i 2 dni przed terminem dostaniesz powiadomienia na Twój adres e-mail – możesz go sprawdzić w ustawieniach skrzynki e-Doręczeń.

Jeśli nie przedłużysz ważności skrzynki, przejdzie ona w tryb zamknięty ‒ będzie tylko do odczytu i nie dostaniesz na nią nowych wiadomości.

Jak przedłużyć ważność skrzynki

  • Jeśli korzystasz z usługi publicznej:
  1. zaloguj się na edoreczenia.gov.pl lub na mObywatel.gov.pl otwórz zakładkę Twoje skrzynki,
  1. przejdź do skrzynki osobistej,
  1. zapoznaj się z oświadczeniem i potwierdź, że przedłużasz ważność skrzynki do e-Doręczeń.
  • Jeśli korzystasz z usług kwalifikowanego dostawcy – skontaktuj się z nim.

Jakie są korzyści z e-Doręczeń

Jeśli masz aktywny adres do doręczeń elektronicznych (ADE), podmioty będą komunikowały się z Tobą przez skrzynkę e-Doręczeń.

Zamiast iść się na pocztę i odebrać list polecony za potwierdzeniem odbioru z urzędu, korespondencję tę odbierzesz online – bez wychodzenia z domu. Jeśli nie masz adresu do e-Doręczeń, załóż go już dziś.

Dzięki e-Doręczeniom zyskujesz

  • Oszczędność czasu – unikniesz awiza w skrzynce i kolejek na poczcie, listy z urzędu dostaniesz na swoją elektroniczną skrzynkę, a przeczytasz je i odpowiesz na nie o dogodnej porze i w dowolnym miejscu – wystarczy komputer, tablet lub telefon z Internetem.
  • Wygodną komunikację z urzędem – nie musisz odwiedzać urzędu, aby złożyć dokumenty – w każdej chwili możesz wysłać pismo czy wniosek bezpłatnie ze skrzynki do e-Doręczeń.
  • Oszczędność pieniędzy – możesz bezpłatnie korespondować z urzędami, które korzystają z e-Doręczeń.
  • Bieżące powiadomienia – będziesz od razu wiedzieć, że przyszła nowa wiadomość i zawsze możesz sprawdzić, jaki jest status Twojej korespondencji.

Jak zacząć korzystać z e-Doręczeń

Wystarczy kilka prostych kroków:

  1. Wypełnij wniosek o adres i skrzynkę do e-Doręczeń,
  • uzupełnij dane wnioskodawcy,
  • możesz wskazać administratora, czyli osobę, która będzie zarządzać w Twoim imieniu skrzynką do e-Doręczeń – podaj jego dane i adres e-mail.
  1. Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym).
  2. Odbierz potwierdzenie złożenia wniosku pod adresem e-mail, który podasz we wniosku.

Adres doręczeń elektronicznych (ADE) możesz uzyskać u operatora wyznaczonego (OW) oraz u komercyjnych dostawców usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego (KDU).

Jak sprawdzić status wniosku

Status złożonego wniosku oraz zawarte w nim dane może sprawdzić osoba składająca wniosek po zalogowaniu się na edoreczenia.gov.pl w zakładce Zarządzaj adresami do e-Doręczeń. W tym miejscu zamieszczone są wszystkie złożone wnioski wraz z informacją o ich statusie.

 Ważne!

  • Jeśli po złożeniu wniosku zorientowałeś się, że popełniłeś w nim błąd, nie składaj kolejnego wniosku, poczekaj na jego odrzucenie.
  • Jeśli wniosek zostanie odrzucony,  otrzymasz e-maila z informacją o przyczynie jego odrzucenia ze wskazaniem, co wymaga poprawy. Wówczas należy złożyć nowy wniosek.

Jak aktywować skrzynkę do e-Doręczeń

1.Zaloguj się do serwisu mObywatel.gov.pl.

2. Otwórz zakładkę Twoje skrzynki w menu bocznym.

3. Kliknij przycisk Aktywuj skrzynkę przy skrzynce, którą chcesz aktywować.

4. Podaj adres e-mail do powiadomień i zapoznaj się z regulaminem świadczenia usług przez Operatora Wyznaczonego.

5. Kliknij przycisk Aktywuj.

Na adres e-mail otrzymasz informację, że skrzynka jest aktywna i możesz z niej korzystać.

Ważne! Gdy aktywujesz skrzynkę, będziesz otrzymywać korespondencję od podmiotów, które już używają e-Doręczeń. Zapoznaj się z pouczeniem o skutkach prawnych.

Adres doręczeń elektronicznych (ADE) możesz uzyskać u operatora wyznaczonego (OW) oraz u komercyjnych dostawców usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego (KDU).

Kto jest zobowiązany do korzystania z e-Doręczeń?

Podmioty publiczne mają obowiązek wysyłania i odbierania dokumentów z wykorzystaniem systemu e-Doręczeń.

Firmy i zawody zaufania publicznego (np. notariusze, radcy prawni, doradcy podatkowi) zobowiązani są do posiadania skrzynki do doręczeń a co za tym idzie do odbierania korespondencji z wykorzystaniem e-Doręczeń.

Sprawdź harmonogram włączania tych podmiotów do e-Doręczeń.

https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/najwazniejsze-informacje-dla-obywatela

Warto wiedzieć

W serwisie

Sprawdź