Wysyłaj i odbieraj korespondencję od urzędów przez e-Doręczenia
Czy wiesz, że już od 1 stycznia 2025 roku list polecony z urzędu można odebrać przez internet? Bez awizo i kolejek na poczcie. Wyślesz też tak list do urzędu. Wystarczy, że założysz adres i skrzynkę na edoreczenia.gov.pl lub na mObywatel.gov.pl w zakładce Twoje skrzynki.
Co to są e-Doręczenia?
e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. Dzięki nim możesz wysyłać i odbierać korespondencję od urzędów w Polsce – gdzie chcesz i kiedy chcesz. Oszczędzisz czas i koszty przesyłania dokumentów, ponieważ jest to bezpłatne.
Co dają e-Doręczenia?
- Dzięki nim możesz wysyłać pisma urzędowe online. Wystarczy, że masz internet. Nie musisz czekać na listonosza czy iść na pocztę.
- O tym, że przyszła przesyłka, wiesz od razu i od razu możesz sprawdzić, kto jest jej nadawcą.
- Korespondencja będzie trafiać do Ciebie, nawet gdy zmienisz adres zamieszkania lub wyjedziesz.
- Dzięki szybszej wymianie informacji, skraca się czas załatwiania Twoich spraw urzędowych.
- e-Doręczenia są całkowicie bezpieczne, bo chronione zaawansowanymi metodami szyfrowania i sprawdzania tożsamości.
System e-Doręczeń zastąpi korespondencję przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Obowiązek wysyłania i odbierania pism przez e-Doręczenia będzie dotyczył większości urzędów i innych instytucji publicznych od 1 stycznia 2025 roku.
Ważność osobistej skrzynki do e-Doręczeń
Skrzynki do doręczeń elektronicznych dla obywateli założone:
- od 1 marca 2025 roku nie mają okresu ważności,
- po 1 marca 2022 roku staną się automatycznie bezterminowe,
- przed 1 marca 2022 roku wymagają przedłużenia:
- 30 dni przed terminem pojawi się komunikat w panelu osobistej skrzynki do e-Doręczeń na edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl w zakładce Twoje skrzynki,
- 14, 7 i 2 dni przed terminem dostaniesz powiadomienia na Twój adres e-mail – możesz go sprawdzić w ustawieniach skrzynki e-Doręczeń.
Jeśli nie przedłużysz ważności skrzynki, przejdzie ona w tryb zamknięty ‒ będzie tylko do odczytu i nie dostaniesz na nią nowych wiadomości.
Jak przedłużyć ważność skrzynki
- Jeśli korzystasz z usługi publicznej:
- zaloguj się na edoreczenia.gov.pl lub na mObywatel.gov.pl otwórz zakładkę Twoje skrzynki,
- przejdź do skrzynki osobistej,
- zapoznaj się z oświadczeniem i potwierdź, że przedłużasz ważność skrzynki do e-Doręczeń.
- Jeśli korzystasz z usług kwalifikowanego dostawcy – skontaktuj się z nim.
Jakie są korzyści z e-Doręczeń
Jeśli masz aktywny adres do doręczeń elektronicznych (ADE), podmioty będą komunikowały się z Tobą przez skrzynkę e-Doręczeń.
Zamiast iść się na pocztę i odebrać list polecony za potwierdzeniem odbioru z urzędu, korespondencję tę odbierzesz online – bez wychodzenia z domu. Jeśli nie masz adresu do e-Doręczeń, załóż go już dziś.
Dzięki e-Doręczeniom zyskujesz
- Oszczędność czasu – unikniesz awiza w skrzynce i kolejek na poczcie, listy z urzędu dostaniesz na swoją elektroniczną skrzynkę, a przeczytasz je i odpowiesz na nie o dogodnej porze i w dowolnym miejscu – wystarczy komputer, tablet lub telefon z Internetem.
- Wygodną komunikację z urzędem – nie musisz odwiedzać urzędu, aby złożyć dokumenty – w każdej chwili możesz wysłać pismo czy wniosek bezpłatnie ze skrzynki do e-Doręczeń.
- Oszczędność pieniędzy – możesz bezpłatnie korespondować z urzędami, które korzystają z e-Doręczeń.
- Bieżące powiadomienia – będziesz od razu wiedzieć, że przyszła nowa wiadomość i zawsze możesz sprawdzić, jaki jest status Twojej korespondencji.
Jak zacząć korzystać z e-Doręczeń
Wystarczy kilka prostych kroków:
- uzupełnij dane wnioskodawcy,
- możesz wskazać administratora, czyli osobę, która będzie zarządzać w Twoim imieniu skrzynką do e-Doręczeń – podaj jego dane i adres e-mail.
- Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym).
- Odbierz potwierdzenie złożenia wniosku pod adresem e-mail, który podasz we wniosku.
Adres doręczeń elektronicznych (ADE) możesz uzyskać u operatora wyznaczonego (OW) oraz u komercyjnych dostawców usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego (KDU).
Jak sprawdzić status wniosku
Status złożonego wniosku oraz zawarte w nim dane może sprawdzić osoba składająca wniosek po zalogowaniu się na edoreczenia.gov.pl w zakładce Zarządzaj adresami do e-Doręczeń. W tym miejscu zamieszczone są wszystkie złożone wnioski wraz z informacją o ich statusie.
Ważne!
- Jeśli po złożeniu wniosku zorientowałeś się, że popełniłeś w nim błąd, nie składaj kolejnego wniosku, poczekaj na jego odrzucenie.
- Jeśli wniosek zostanie odrzucony, otrzymasz e-maila z informacją o przyczynie jego odrzucenia ze wskazaniem, co wymaga poprawy. Wówczas należy złożyć nowy wniosek.
Jak aktywować skrzynkę do e-Doręczeń
1.Zaloguj się do serwisu mObywatel.gov.pl.
2. Otwórz zakładkę Twoje skrzynki w menu bocznym.
3. Kliknij przycisk Aktywuj skrzynkę przy skrzynce, którą chcesz aktywować.
4. Podaj adres e-mail do powiadomień i zapoznaj się z regulaminem świadczenia usług przez Operatora Wyznaczonego.
5. Kliknij przycisk Aktywuj.
Na adres e-mail otrzymasz informację, że skrzynka jest aktywna i możesz z niej korzystać.
Ważne! Gdy aktywujesz skrzynkę, będziesz otrzymywać korespondencję od podmiotów, które już używają e-Doręczeń. Zapoznaj się z pouczeniem o skutkach prawnych.
Adres doręczeń elektronicznych (ADE) możesz uzyskać u operatora wyznaczonego (OW) oraz u komercyjnych dostawców usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego (KDU).
Kto jest zobowiązany do korzystania z e-Doręczeń?
Podmioty publiczne mają obowiązek wysyłania i odbierania dokumentów z wykorzystaniem systemu e-Doręczeń.
Firmy i zawody zaufania publicznego (np. notariusze, radcy prawni, doradcy podatkowi) zobowiązani są do posiadania skrzynki do doręczeń a co za tym idzie do odbierania korespondencji z wykorzystaniem e-Doręczeń.
Sprawdź harmonogram włączania tych podmiotów do e-Doręczeń.
https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/najwazniejsze-informacje-dla-obywatela