Informacja o wyrobach zawierających azbest — tylko do 31 stycznia 2025 r.
Wójt Gminy Marcinowice przypomina, że właściciele nieruchomości mają czas do 31 stycznia 2025 roku, by zgłosić obecność azbestu na swoich posesjach. Brak deklaracji w tej sprawie może wiązać się z wysoką karą finansową – od 10 do nawet 20 tys. zł.
Jeśli w budynku, na działce znajdują się odpady, wyroby, które zawierają azbest, należy złożyć deklarację, a w niej podać:
- rodzaj zabudowy;
- numer działki ewidencyjnej;
- nazwa i rodzaj wyrobu;
- ilość wyrobów z azbestem;
- stopień pilności;
- przewidywany termin usunięcia wyrobów;
- ilość usuniętych wyrobów zawierających azbest przekazanych do unieszkodliwienia.
Obowiązek zgłoszenia azbestu – co należy zrobić?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, właściciele nieruchomości mają obowiązek zgłoszenia obecności azbestu na swoich terenach do 31 stycznia 2025 roku. Deklarację należy złożyć w gminie – właściciele domów jednorodzinnych składają ją do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, natomiast przedsiębiorcy są zobowiązani do złożenia dokumentów u marszałka województwa.
Deklaracja dotyczy inwentaryzacji wyrobów azbestowych, co oznacza, że należy zgłosić wszystkie elementy, które zawierają azbest, takie jak płyty dachowe, rury, czy inne konstrukcje.
Zebrane informacje o rodzaju, ilości i miejscach występowania azbestu są wprowadzane do Bazy Azbestowej. Baza dostępna jest pod adresem internetowym http://www.bazaazbestowa.gov.pl/.
Informujemy, że osoby fizyczne, niebędące przedsiębiorcami przekazują jeden egzemplarz wypełnionych formularzy do Urzędu Gminy Marcinowice osobiście w Biurze Obsługi Interesanta, drogą elektroniczną poprzez stronę ePUAP lub listownie.
Dodatkowe informacje udzielane są pod numerem telefonu: 74 850 34 83, 74 850 34 94